صدای جیر جیر لاستیک ها در حین رانندگی فقط آزاردهنده نیست - می تواند هشداری برای یک مشکل جدی باشد. آن صدای جیر جیر را نادیده نگیرید.
لاستیک ها یکی از مهم ترین سیستم های وسیله نقلیه شما هستند و سوء استفاده زیادی از آنها می شود. صدای جیر جیر لاستیکهای شما البته آزاردهنده است، اما میتواند نشان دهنده فرسودگی یا آسیب دیدن سایر قسمتهای وسیله نقلیه شما باشد. در اینجا برخی از شایعترین دلایل صدای جیر لاستیک و کارهایی که میتوانید برای رفع این مشکل انجام دهید، آورده شده است.
لاستیک های کم باد یا بیش از حد باد شده
لاستیک های کم یا بیش از حد باد شده اولین و بارزترین علت صدای جیر لاستیک هستند، به خصوص هنگام چرخش. سطح آج در تماس با سطح جاده در لاستیک هایی که کمتر یا بیش از حد باد شده اند بسیار کاهش می یابد. این باعث تغییر شکل لاستیک ها، سر خوردن به طرفین و جیرجیر می شود. مشخصات توصیه شده سازنده وسیله نقلیه خود را برای باد کردن لاستیک ها دنبال کنید و بررسی فشار باد لاستیک خود را بخشی از روال نگهداری ماهانه خود قرار دهید.
نکته حرفه ای: فشار تایر برای ایمنی و عملکرد کلی خودرو شما مهم است. لاستیک هایی که کمتر یا بیش از حد باد شده باشند، مستعد انفجار هستند و بر مصرف سوخت و پاسخگویی ترمز و فرمان تأثیر منفی می گذارد. یک عمق سنج آج و فشار سنج هوا را به صورت آنلاین یا در فروشگاه قطعات محلی خود انتخاب کنید و به طور منظم از آنها استفاده کنید. هر لاستیکی که دارای آج 4/32 اینچی است را تعویض کنید. و یا کمتر.
سایش ناهموار آج
یک سیستم تعلیق که از تراز خارج شده است باعث می شود تا لاستیک ها به جای نرم و روان کشیده شوند. این باعث سایش ناهموار آج لاستیک می شود که می تواند باعث ایجاد صدای جیر جیر هنگام رانندگی، ترمز و چرخش شود. تراز سیستم تعلیق بهتر است به یک حرفه ای سپرده شود.
نکته حرفه ای: خودرویی که به تراز نیاز دارد نیز ممکن است با کاهش پاسخ فرمان و کاهش عمر لاستیک و همچنین ترمزگیری و کشش مواجه شود. علاوه بر اینکه لاستیکفروشی شما تراز میکند، چرخاندن لاستیکها هر شش ماه یا 6000 تا 8000 مایل به یکنواخت شدن الگوهای سایش معمولی کمک میکند و باعث میشود تایرهای شما بیصداتر کار کنند و دوام بیشتری داشته باشند.
ساییدگی غیر عادی تایر
قطعات تعلیق فرسوده، آسیب دیده یا خمیده، چرخ ها یا بلبرینگ های توپی چرخ، ناشی از تصادف یا برخورد با چاله یا حاشیه، می تواند باعث حجامت آج، پر شدن یا سایش گوشه ای شود. هر کدام از اینها می تواند باعث جیرجیر لاستیک ها شود. برای تشخیص و اصلاح ساییدگی غیرعادی لاستیک، بهتر است به تعمیرگاه خود سفر کنید.
ترمز
آیا ممکن است صدای جیرجیری که می شنوید از ترمز باشد و نه لاستیک شما؟
یک زبانه فلزی (نشانگر سایش ترمز) متصل به صفحه پشتی لنت ترمز هنگام رانندگی به روتور ساییده می شود و صدای جیرجیر ناخوشایندی ایجاد می کند و به راننده هشدار می دهد که زمان لنت های جدید فرا رسیده است. اگر نشانگر سایش باعث صدای جیر جیر می شود، هنگام پا گذاشتن روی ترمز، صدا باید متوقف شود.
سخت افزار کالیپر ترمز فرسوده، از دست رفته یا شکسته می تواند باعث کشیده شدن و ساییدگی کالیپر روی روتور شود که همچنین می تواند صدای جیر جیر ایجاد کند. اگر منبع صدا را به ترمزها محدود کنید، تعویض لنت ترمز و روتورها می تواند یک پروژه DIY باشد.
نظرات این مطلب
تعداد صفحات : 0
درباره ما
اطلاعات کاربری
آرشیو
خبر نامه
چت باکس
پیوندهای روزانه
آمار سایت
کدهای اختصاصی